Hofte og lyske

SLITASJEGIKT I HOFTA COXARTROSE

Smerter i lysken, setet eller hoften, utsrålende smerte til utsiden av låret og rundt kneet kan være symptomer på slitasje i hoften. Dette kalles for coxartrose. Ofte vil pasienten presentere seg med en haltende gange.

Men slike symptomer kan også være tegn på andre lidelser. For eksempel vil muskulære spenninger i musklene rundt hoften gi tilsvarende symtomer. En leddslåsning i bekkenet eller en betennelsestilstand vil også ha mange overlappende symtomer. Kiropraktoren vet hvordan den riktige diagnosen skal stilles.

Ved en coxartrose vil brusken rundt hoftekulen være slitt. Dette kan man få bekreftet ved å gjøre en radiologisk undersøkelse (Røntgen, CT eller MR).

LYSKESMERTER

Smerter i lysken kan ha ulike årsaker. Smertene kan være bare lokalt eller være sammenfallende med rygg eller hoftesmerter. Pasienten kan ha alt fra svært diffuse smerter til intense. Hos menn kan smertene stråle ned til testikkelen.

Kiropraktoren opplever ofte at pasienten med lyskesmerter er engstelig og mange har vært utredet andre steder allerede uten at man har klart å identifisere smertekilden. Dette er imidlertid kiropraktoren godt trent til å utrede. Ofte vil årsaken til smerten være en leddlåsning i nedre del av korsryggen eller fra en irritasjon av bekkenleddet. Nevrologiske forbindelser gjør at problemer i disse områdene vil gi utstrålende smerte til lyske.

Behandlingen består da i å korrigere leddlåsningen samt musklene i det omkringliggende området. Dette er ofte en svært takknemmelig tilstand å behandle for kiroparktoren.

Men smerter i lysken kan ha helt annen opprinnelse. Se artikkelen om hofteslitasje og idrettslyske.

HOFTESMERTER FRA RYGG ELLER BEKKEN

Det er ikke alltid like lett å finne ut nøyaktig smertekilden som gir opphav til smerter i ryggen, i setet, i hoften, i lysken eller ned i låret. Kiropraktoren er i midlertid veldig godt trent til å diagnostisere denne type tilstander.

Leddlåsninger og feilfunksjoner i ryggen gir ofte opphav til stram, uelastisk og smertefull muskulatur i leddnært vev. Disse musklene gir ofte utstrålende smrte til sete, hofte, lyske eller lår.