Lår | Legg

En akutt muskelskade i lår eller legg oppstår når fibre i muskelen forstrekkes eller rives av.

Har du drevet idrett er det stor sjanse for at du har opplevd å få en strekk i en muskel. Heldigvis er de fleste beskjedne og går fort over av seg selv, men av og til ser vi større avrivninger som fører til blødninger i muskelen.

Slike akutte muskelskader oppstår gjerne under idrett eller annen fysisk belastning. Da er det greit å vite hva man skal gjøre umiddelbart etter at skaden har oppstått. Målsettingen med behandlingen er å begrense blødningen og forebygge eller lindre smerter som måtte oppstå. En god akuttbehandling er å følge PRICE-prinsippet (Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation).

Beskyttelse og Hvile er kanskje det mest innlysende elementet i behandlingen. Vedvarende aktivitet av det skadede området vil kun føre til mer blødning og inflammasjon (betennelsesreaksjon).

Is legges på det skadede området og man kan benytte noe man har i fryseren eller isposer som man får kjøpt på apoteket eller i en sportsforretning. Effekten av denne type kuldebehandling er nok ikke all verdens stor. Forskning har vist at kulden ikke trekker særlig langt inn i vevet og at blodgjennomstrømingen kun reduseres i begrenset grad.

Kompresjon er det absolutt viktigste elementet i denne akuttbehandlingen. Bruk en pelott (eller en ispose) og legg på det skadede stedet og surr rundt med et elastisk bind. Det er viktig at bindet er stramt nok.

Elevasjon er det siste elementet i denne behandlingen. Søk å holde det skadede stedet så høyt som mulig, helst 30 cm over hjertehøyde. Dette for å redusere blodtrykket mot skadestedet så mye som mulig.

GENERELLT OM SMERTER I LÅRET

Smerter i låret kan by på en diagnostisk utfordring. Det kan dreie seg om en ren muskelskade som har oppstått under idrett eller annen aktivitet, men smerter i låret kan også være utstrålende smerter fra en annen del av kroppen.

Hvis det ikke dreier seg om en akutt muskelskade i låret, er det som regel den utstrålende smerten til fremside eller bakside av låret som kiropraktoren vanligvis ser i sin praksis. Dette er smerter som har sin opprinnelse ett sted, men som så stråler ut til et annet sted.

Ryggplager kan gi utstrålende smerte til lår og legg. Dette kan skuldes funksjonelle feil i måten ryggen beveger seg på eller det kan skyldes et skiveprolaps.

Eksempler på problemer som dette vil være et skiveprolaps i søylens nederst del som presser på isjiasnerven og gir utstrålende smerte på baksiden av låret og helt ut i foten.

Et annet eksempel vil være et skiveprolaps høyere opp i korsryggen som kan gi utstrålende smerte til fremsiden av låret.

En hofteslitasje (coxarthrose) kan gi utstrålende smerte til lyske, utside  og freside av lår samt rundt kneet.

Det finnes mange tilstander som gir utstrålende smerte til lår og legg. En kiropraktor har høy kompetanse innen differensialdiagnostikk som er viktig for å kunne skille mellom alle disse tilstandene.