Nakke

Nær halvparten av alle kiropraktorens pasienter oppsøker hjelp for forskjellige nakkeproblemer.

Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet.

Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Kiropraktisk behandling av nakkesmerter

De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling.

Kiropraktisk behandling søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet.

I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering. Tverrfaglig samarbeid kan være nyttig.

Kiropraktoren anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:

• Spesifikk leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

SPENTE NAKKEMUSKLER

De fleste av oss har opplevd å ha spente nakkemuskler. Dette kan være utløst av stress, statisk og ensidig arbeid, gal liggestilling, langvarige påkjenninger for å nevne noe. Dette er noe som alle har opplevd, og det er helt normalt. En slik tilstand er forbigående og for de fleste medfører ikke dette noen helseproblemer.

Men i de tilfellene der dette ikke går over av seg selv, så vil kiropraktoren være i stand til å hjelpe deg. Mange som opplever spente nakkemuskler vil også ha følgesymptomer som hodepine, svimmelhet, kvalme og uklart syn. Noen har bare ett av symtomene, mens andre kan oppleve å ha alle de forannevnte symptomene.

Hva gjør kiropraktoren?
Kiropraktoren vil alltid gjøre en grundig undersøkelse i forkant av behandling for å være sikker på at riktig diagnose er stilt. Kiropraktoren anvender hovedsaklig hendene i selve behandlingen og anvender en rekke teknikker som tar sikte på å gjenopprette normal bevegelighet og elastisitet i muskler og ledd.

Hva kan jeg selv gjøre?
Er smertene veldig intense så kan kuldepakninger på smertefullt område gi en lindrende effekt.
Prøv å opprettholde så normal bevegelse som mulig selv om dette er ubehagelig. Ved smerte er det naturlig for de fleste å spenne seg ytterligere noe som forverrer tilstanden.

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake til normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Smertestillende og betennelsesdempende medikamenter kan være nyttig i den akutte fasen.

AKUTTE NAKKESMERTER

Et akutt nakkekink oppstår tilsynelatende plutselig uten noe ytre årsak eller direkte skade. Ofte har kinket underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid.

Årsaker

Anspenthet pga stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold osv.

Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.

Ugunstige arbeidsstillinger

Statisk og ensidig arbeid

Trekk, spesielt fra ene siden (sjåfører med åpent vindu)

Gal liggestilling (sovne på sofaen)

Vanlige symptomer på nakkekink:

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Kan våkne med kink om morgenen.
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
  • Hodet holdes på skakke for å unngå
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtidig snu hele kroppen.
  • Smertene kan være intense, – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.
  • Smertene forverres gjerne i løpet av første 1-2 dager for så å bli gradvis bedre.
  • Noen blir raskt bra. men hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder